Mark Zuckerberg lijkt zich nog niet zo’n zorgen te maken om het groeiend aantal bedrijven dat advertentiecampagnes stopzet op Facebook.

De Facebook-oprichter zou tijdens een interne bijeenkomst hebben gezegd dat de adverteerders “snel genoeg terugkomen” en dat de gemiste inkomsten slechts “een paar procent van de omzet vertegenwoordigen”.

Facebook ligt onder vuur van burgerrechtenorganisaties die vinden dat het bedrijf te weinig doet tegen racisme en haatdragende berichten.

Ruim 400 bedrijven, waaronder Adidas, Coca-Cola en Unilever, hebben inmiddels aangegeven tijdelijk niet te adverteren op Facebook en Instagram.

Adidas, Ben & Jerry’s, Coca-Cola, Ford, Starbucks, Unilever en nog honderden anderen. De lijst van bedrijven die tijdelijk niet meer op Facebook adverteren, is behoorlijk lang.

Toch lijkt Mark Zuckerberg zich nog geen zorgen te maken. De topman van de techgigant denkt dat de adverteerders “snel genoeg terugkomen” en dat de gemiste inkomsten slechts “een paar procent van de omzet vertegenwoordigen”.

Dat zei Zuckerberg vorige week tijdens een interne vergadering, bericht The Information. Volgens een woordvoerder van Facebook maakt het bedrijf niet onder druk beleidswijzigingen, maar gebaseerd op principes.

Bedrijven doen Facebook en andere sociale media in de ban

Inmiddels hebben ruim 400 bedrijven aangekondigd om tijdelijk geen advertenties meer te plaatsen op Facebook en Instagram. Zo onderbreekt automaker Ford voor dertig dagen zijn advertentiecampagnes op platforms als Facebook in de Verenigde Staten. 

Adidas en Reebok doen in juli wereldwijd Facebook en Instagram in de ban. En Microsoft breidt de advertentiepauze op Facebook en Instagram uit van de VS naar de hele wereld.

Het Nederlands-Britse bedrijf Unilever adverteert de rest van het jaar niet meer op sociale media in de VS. "We hebben gezien dat de situatie in de VS zodanig is dat we deze beslissing hebben genomen", aldus een woordvoerster

Facebook zou te weinig doen tegen haatdragende berichten

De bedrijven sloten zich met de boycot aan bij de campagne Stop Hate for Profit, die Amerikaanse burgerrechtenorganisaties zijn begonnen.

Met name Facebook moet het ontgelden bij de burgerrechtenorganisaties die strijden tegen racisme. Ze nemen het de techgigant kwalijk dat berichten die oproepen tot geweld tegen Black Lives Matter-demonstranten niet worden verwijderd.

Ook het feit dat het bedrijf de uiterst rechtse website Breitbart als vertrouwde nieuwsbron aanmerkt, vinden ze een probleem.

Facebook-topman Mark Zuckerberg gaat nu zelf in gesprek met de organisatoren van de boycot, nadat eerdere gesprekken met andere medewerkers van de techreus op niets uit liepen.

Vraag is hoelang grote bedrijven Zuckerberg links kunnen laten liggen. Zijn bedrijf bereikt wereldwijd miljarden consumenten via platforms als Facebook, Instagram en WhatsApp. Samen met Google domineert Facebook de markt voor online advertenties.

Lees meer over Facebook en Mark Zuckerberg: